۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

پنج ضلعی

 بوی خون نفرت انگیزترین بوی دنیاست ،نوعی اشمئزازکه وصف کردنی نیست.نمیدانم شاید خون هرکس بادیگری فرق میکند وترکیب صدها بوی مختلف اینقذرغیرقابل تحمل میشد.باوجودانکه همیشه آرزو میکنم دیگرهیچوقت چنین بویی راتجربه نکنم اماگاهی دلم میخواهد درمرورخاطرات تلخ جنگ میتوانستم آن بوراعمیقا ًاحساس کنم تابتوانم خودم را دوباره درآن محیط قراردهم وزشتی های جنگ رادربی خیالی صلح ازیادنبرم. حالادیگر قریب به 24 سال ازآنموقع میگذرد اماهنوزهم بوی خون برایم هم معنی است با«عملیات کربلای پنج »عملیاتی که حدود پانزده روزپس ازهمنام شماره چهار خودانجام شدومابوی خون بیشتری روتحمل کردیم نه به این علت که عملیات کربلای چهارپیرزمندانه وباتلفات کمتری به انجام رسید بلکه به این دلیل که بسیاری ازنیروها ی اعزامی به عملیات قبلی حتی فرصت آن راپیدانکردند که به بیمارستان برگردند ومردم کوچه وبازار اهوازداستانها ازعاقبت تکان دهنده نیروهای خودی درکانالهای آبی اطراف شلمچه واون منطقه پنج ضلعی خوف انگیزبرای هم نقل میکردندوماهم که باشروع یک عملیات باید به مرکزمخابرات اهواز هجوم میبردیم وساعتها درصف میایستادیم تایاخبرسلامتی خودمان رابه خانواده هایمان بدهیم مستمع مجانی این اخباربودیم یادم می آید درروزدوم عملیات برق شهروشایدهم فقط منطقه خوابگاه مان دردوراه سوسنگردقطع شد وهمون موقع بین مردم پخش شدکه رژیم عراق برق فشارقوی را به آب وصل کرده وحالا پیکر اکثرنیروها روی سطح آب خشک شده است ویادست جمعی درگودال بعثی هادفن شده اند وعلت قطع آب راازوجود اجساددرآب میدانستند.اینطوربودکه خوابهای ماهم همزمان درقالب فضای هراس آوراین تعاریف شکل میگرفت وگردابهای پنج ضلعی صدهاهد بند وچفیه رامیبلعیدند و خون قبل ازاینکه بویی ازآن منتشر شودبا گل ولای کانال می آمیخت... بعدازبیست روز کربلای پنج آمد، بابوی خون و ماشینهای پرازکشته ، زخمی و آژیر دیوانه کننده آمبولانسهاوالبته پیشروی هایی کوچک که لابد به اینهمه کشته وزخمی درخاک عراق وجانفشانیهای بعدی برای حفظ آن می ارزیداماهرچه بودبوی خون آنچنان شدید بودکه از اعماق وجودم ازجنگ بهراسم ،بیرحمی جنگ افروزها رولعنت کنم ونگاهبان صلح باشم.

۳ نظر:

  1. خانه جدید مبارک باشد

    فقط به نظرم متن به یک ویرایش نیاز دارد. چند اشتباه تایپی در متن رخ داده که حیف است برای چنین نوشته ای

    پاسخحذف
  2. اینجا را یک نگاهی بیندازید:
    http://www.mardomak.org/news/iran_iraq_war_stories_and_memories

    پاسخحذف
  3. ممنون ازتوجه شما،من همیشه بامشکل غلط املایی وحالا هم غلط تایپی درگیربوده ام که بادوستان خوبی مثل شماقطعاًتذکرهای خوبی دریافت میکنم وبکارمیبندم.

    پاسخحذف